
Break in Classic 2025 – spektakularny sukces nowego, międzynarodowego festiwalu muzycznego Dębicza i Orlińskiego
Pierwsza edycja festiwalu Break in Classic, która odbyła się w dniach 15–17 sierpnia 2025 roku w malowniczym parku otaczającym barokowy Pałac Bielińskich – siedzibę Muzeum Wnętrz w Otwocku Wielkim – na długo pozostanie w pamięci miłośników piękna jako jedno z najważniejszych wydarzeń muzycznych mijającego lata. Trzydniowe święto muzyki, o nowatorskiej formule, wymarzone i wykreowane przez dyrektorów artystycznych – światowej sławy artystów Jakuba Józefa Orlińskiego i Aleksandra Dębicza, którzy jednocześnie pełnili rolę charyzmatycznych konferansjerów – od samego początku wzbudzało ogromne zainteresowanie. Większość karnetów i biletów została zarezerwowana już w pierwszych tygodniach sprzedaży! Ostatecznie festiwal przyciągnął blisko 5 tysięcy osób i zakończył się zapierającym dech w piersiach Grande Finale. Zachwycona i wzruszona publiczność okrzyknęła wydarzenie spektakularnym sukcesem, a organizatorzy już dziś zapowiadają kolejną edycję – latem 2026 roku, w tym samym magicznym miejscu.
Klasyka w odświeżonej odsłonie
Gdzie hip-hop spotyka Bacha, a metal dźwięczy w głosie Królowej Nocy? Choć tej ostatniej arii nie usłyszeliśmy, wielu wyobrażało sobie Aphrodite Patoulidou właśnie w tej roli – pod wpływem reprodukcji jej hipnotyzujących obrazów, które – podobnie jak płyty artystów i festiwalowe gadżety – były dostępne do zakupu podczas festiwalu. To tylko jeden z wielu elementów artystycznego święta, a niektóre doprawdy trudno opisać słowami, jakich doświadczyły tłumy zakochanych w pięknie uczestników festiwalu, które opuszczały Otwock Wielki jednocześnie nasycone i spragnione kolejnych, zaskakujących muzycznych doświadczeń z cyklu Break in Classic. „Kochamy klasykę, bo odnajdujemy w niej prawdziwe życie – ze wszystkimi jego odcieniami. I życie, i muzykę trzeba chłonąć po swojemu: otworzyć się na ciekawość, pytania, wzruszenia i radość. Czy trzeba być do tego przygotowanym, znać zasady? Nie! Wystarczy być gotowym na ekscytację. To ona napędzała nas podczas tworzenia Break in Classic” – podkreślają pomysłodawcy i dyrektorzy artystyczni festiwalu: Jakub Józef Orliński i Aleksander Dębicz. Break in Classic powstał z pasji i potrzeby zredefiniowania pojęcia muzyki klasycznej – pokazania jej w szerokim kontekście, w świeżej, otwartej i swobodnej formule. Podczas ostatniego dnia festiwalu, w rozmowie z Aphrodite Patoulidou – sopranistką i artystką totalną, przekraczającą granice zarówno gatunków muzycznych, jak i dyscyplin artystycznych – Jakub Józef Orliński podkreślił, jak bardzo inspirujący jest dla niego breakdance. W tej dziedzinie sztuki tanecznej jego wirtuozeria dorównuje wokalnej w repertuarze klasycznym – co publiczność miała okazję zobaczyć podczas festiwalu podobnie jak posłuchać Orlińskiego – rapera zanim zasypała artystę niekończącymi się owacjami. W bajecznej scenerii Pałacu Bielińskich – oddziału Muzeum Narodowego w Warszawie – pod bezchmurnym, błękitnym niebem, festiwalowa publiczność miała okazję obcować z połączeniem najwyższego poziomu artystycznego z atmosferą lata i bliskością natury. Poza przepięknym parkiem, szczególnego uroku dodaje temu miejscu rozciągające się u stóp pałacu jezioro Rokola.
Wieczory pełne muzyki i spotkań z artystami
Artyści, którzy wystąpili podczas trzech festiwalowych wieczorów, udowodnili, że muzyka klasyczna potrafi zaskakiwać i poruszać emocje każdego odbiorcy. Festiwalowa publiczność – reprezentująca dosłownie wszystkie pokolenia, od pląsających pomiędzy sceną, a pałacem dzieci po pogodnych, słuchających w skupieniu seniorów – z entuzjazmem reagowała na każdy występ. Podczas wszystkich trzech dni koncerty uzupełniały spotkania z artystami, które odbywały się pomiędzy występami, w zaaranżowanej na dziedzińcu „Strefie Komfortu Domoteka”. Artyści chętnie odpowiadali na pytania i dzielili się refleksjami, a uczestnicy zgodnie podkreślali wyjątkową wartość tych rozmów. Po koncertach, podczas pierwszych dwóch wieczorów, odbyło się Silent Disco prowadzone przez DJ Vinylstealera. Zabawa zatrzymała w Otwocku Wielkim do późnych godzin nocnych większość festiwalowej publiczności.
Gwiazdy na muzycznym niebie
Publiczność podczas festiwalu mogła podziwiać plejadę znakomitych artystów: Il Giardino D’Amore, Atom String Quartet, trio Łukasz Kuropaczewski – Maciej Frąckiewicz – Bartek Miler, Lucie Horsch z Plínio Fernandesem i Williamem Sabatierem, duet David Bergmüller & David Orlowsky, duet jazzowy Elina Duni & Rob Luft oraz sopranistkę Aphrodite Patoulidou, której występ – niczym wokalna wisienka na muzycznym torcie – wieńczył festiwal. Gospodarze wydarzenia – Jakub Józef Orliński i Aleksander Dębicz – pojawili się na scenie aż trzykrotnie: pierwszego dnia z Il Giardino D’Amore, drugiego z autorskim projektem #LetsBaRock (wraz z Wojciechem Gumińskim i Maciejem Ułanowskim) i wreszcie w Wielkim Finale – wspólnie z Patoulidou i orkiestrą (niespodzianka zapowiedziana w programie). Wszystkie koncerty były nagradzane owacjami na stojąco. Bisom mogłoby nie być końca – choć tym razem ograniczono ich liczbę do dwóch. Jak będzie za rok? Przekonamy się – i przede wszystkim: usłyszymy!
Festiwal z artystyczną duszą
Koncertom pod gołym niebem – dla niektórych artystów, na co dzień występujących wyłącznie w salach koncertowych czy klubach jazzowych, było to nowe, inspirujące doświadczenie – towarzyszyły oprowadzania po pałacowych wnętrzach. Uczestnicy mogli zobaczyć nie tylko wartościowy zbiór zabytkowych mebli, ale też unikalną kolekcję instrumentów muzycznych. Otoczenie natury – zarówno starannie zaprojektowany park, jak i jezioro – oraz walory artystyczne architektury pałacu sprawiły, że trzy festiwalowe dni stały się prawdziwą ucztą dla tych, którzy traktują sztukę jako nieodłączny element satysfakcjonującego życia. Publiczność mogła także skorzystać ze „Strefy Komfortu” Domoteki i BoConcept, zrelaksować się w przestrzeniach wypoczynkowych oraz skosztować festiwalowych smaków w „Strefie Gastro”. Break in Classic 2025 udowodnił, że muzyka klasyczna – nie tracąc nic ze swojego poziomu artystycznego – może przemówić współczesnym językiem i dotrzeć do szerokiego grona odbiorców, w tym także debiutujących w roli słuchaczy „klasyki”.
Piękno ponad podziałami
Te trzy dni – pełne emocji i autentycznego piękna – pokazały, że istnieje przestrzeń i społeczne zapotrzebowanie na kolejne wydarzenia muzyczne. Festiwal udowodnił, że piękno może być wartością uniwersalną, przekraczającą granice, konwencje, dyscypliny, epoki i gatunki. „Wielu zapyta: czy da się połączyć wysoką sztukę z zabawą? My odpowiadamy pytaniem: a czy w życiu nie przeplatają się wielkie uniesienia z beztroską? Czy najwybitniejsi kompozytorzy minionych epok byli posągami, czy raczej ludźmi z krwi i kości? A czy ich muzyka nie porusza nas właśnie dlatego, że wyraża cały wachlarz ludzkich emocji?” – tymi słowami dyrektorzy artystyczni zapowiadali Break in Classic. Zakończony właśnie w Otwocku Wielkim festiwal udowodnił, że zamysł powiódł się w pełni. Sukces pierwszej edycji najpewniej sprawi, że Break in Classic na stałe wpisze się w kalendarz najważniejszych wydarzeń kulturalnych w Polsce. A miłośnicy piękna spotkają się ponownie w Otwocku Wielkim już za rok, podczas drugiej, być może jeszcze bardziej przełomowej edycji.
Wydarzenie dofinansowano przez „Polską Fundację Narodową”
Dyrektorzy artystyczni: Jakub Józef Orliński, Aleksander Dębicz
Organizator: Fundacja Toinen Pro Art | Toinen Music
Idea: Marta Szymańska, Paweł Szumny
Gospodarz: Muzeum Narodowe w Warszawie / Muzeum Wnętrz w Otwocku Wielkim – Oddział Muzeum Narodowego w Warszawie
Patronat honorowy: Ambasada Grecji w Polsce
Partner główny: Polska Fundacja Narodowa
Partnerzy: Orlen Art&Science, PGE Moc Kultury, BMW
Partnerzy wspierający: Nobu, Steinway & Sons, Samarite, AMS, Domoteka, BoConcept, OKK! PR
Współpraca: Julian Cochran Foundation