Na stronie nowymagazyn.pl mogą występować wpisy o charakterze reklamowym.

Wystawa Hyper Real w Coal Office, nowej siedzibie Toma Dixona w Londynie fot. Aitor Santome i Tom Dixon Studio, mat. pras. EGE carpets (2)

Duński design w przestrzeniach sztuki

Miejsca, gdzie sztuka spotyka się z odbiorcą, to wyjątkowe, intymne przestrzenie, w których każdy element wyposażenia wnętrza wpływa na odbiór i interpretację prezentowanych dzieł. Podłogi mogą uzupełniać wystawy, wzmacniając artystyczne doznania odwiedzających, ale jednocześnie same mogą stanowić niezależny element ekspozycji. Oto kilka przykładów niesamowitych miejsc, w których wykładziny dywanowe Ege stanowiły integralną część sztuki współczesnej.

Sztuka wysoka
Od samego początku sztuka i ścisła współpraca z artystami stanowiły ważną część podstawowych wartości Ege. Mads Eg Damgaard, założyciel marki, był pionierem w łączeniu biznesu z unikalnym designem, sztuką współczesną oraz architekturą międzynarodową i podkreślał, że przemysł i artyści potrzebują siebie nawzajem. Uważał, że kreatywni ludzie mogą podnieść jakość produkcji, a branża zapewni artystom pracę. Dla Madsa Eg Damgaarda ważne było dostarczenie ludziom – czystej sztuki.

Duński producent wykładzin od lat dba o to, żeby współczesne trendy wykorzystywać przy projektowaniu swoich kolekcji. Marka nie tylko za nimi podąża, ale przede wszystkim sama je tworzy! Dzieje się tak dzięki wieloletniej współpracy z osobowościami ze świata designu i mody, takimi jak Tom Dixon, Christian Lacroix czy Jean Paul Gaultier. Ege jest także obecna w świątyniach sztuki – muzeach – w których staje się integralnym elementem wystaw. Marka, tworząca modę podłogową, jednocześnie wspiera sztukę współczesną.

Wnętrza pełne narracji
Każda przestrzeń sztuki opowiada pewną historię, a elementy wyposażenia wnętrz są jej częścią i jednym z rozdziałów, który – odpowiednio napisany – wywoła w odbiorcach pożądane przeżycia estetyczne. Podłogi w takich miejscach są jak duże płótna, a wykładzina może stać się największym – i najpiękniejszym – obrazem artystycznego wyrazu. Dobrze dobrane wpływają nie tylko na energię danej przestrzeni, ale potęgują także wrażenia estetyczne. Marka Ege często wspiera sztukę wysoką, czego przykładem są liczne wystawy.

„Pozwól mi wejść”
Ry David Bradley i Jon Rafman – to artyści, poszukujący w swojej codziennej pracy odpowiedzi na pytanie, jak technologia wpływa na naszą percepcję sztuki. Obecnie ich wystawę – „Letmein” – można podziwiać w HEART – Herning Museum of Contemporary Art w Danii (uznany przez amerykański magazyn Architectural Record jednym z 125. najważniejszych budynków na świecie).
W instalacji, o łącznej powierzchni 2 000 mkw, wykonane na zamówienie wykładziny ścienne oraz podłogowe zestawiono z nowoczesnymi technologiami. Artyści proponują w ten sposób nowe spojrzenie na charakter naszej ciągłej – i wszechobecnej – interakcji z mediami cyfrowymi. Wystawa „Letmein” potrwa do 17. lutego 2019 roku.

„50 peruk Warhola”
Wystawę, autorstwa Alex’a Da Corte, artysty pop-art, oparto na pamiątkach z osobistego archiwum Andy’ego Warhola w Pittsburgu. Zbierając ponad 300 000 przedmiotów, Warhol stworzył z pewnością interesującą, prywatną kolekcję, z której aż 111 obiektów, w tym 50 peruk, zaprezentowano w HEART – Herning Museum of Contemporary. Wystawę dopełniły wykładziny Ege m.in.: z oszałamiającym, przeskalowanym motywem róży, odzwierciedlającym fascynację Da Corte tym kwiatem. Wykładzina dodała wnętrzu intymności, ciepła, a wszystko po to, aby wywołać w zwiedzających wystawę uczucie bezpieczeństwa.

„Na powierzchni”
„On the Surface” to wystawa-retrospektywa, zorganizowana przez pracownię architektoniczną Metis, należącą do Marka Dorriana i Adriana Hawkera. Metis zajmuje się sztuką, architekturą i urbanistyką, starając się tworzyć wielowarstwowe dzieła. Twórcy podchodzą do miast w sposób krytyczny, ale jednocześnie poetycki. Wystawa miała charakter spaceru po fragmentach przestrzeni architektonicznych i przedstawiała 7 projektów pracowni, począwszy od instalacji, a skończywszy na dużych projektach restrukturyzacji miast. Wszystko to przeniesiono także na wykładziny dywanowe, umożliwiając odwiedzającym spojrzenie na projekty z innej perspektywy.

„Bez ograniczeń”
Wystawa „No limits” przedstawiała prace jednego z najbardziej wpływowych fotografów na świecie – Mario Testino. Testino tworzy ikoniczne wizerunki supermodelek, muzyków, aktorów i członków rodziny królewskiej, przedstawiając ich wrażliwość, zmysłowość, intymność. W przypadku tej ekspozycji, Ege zaprojektowało specjalną wykładzinę, zamontowaną na historycznych schodach muzeum GL Strand w Kopenhadze. 3 kondygnacje wystawy zachęcały odwiedzających do spaceru śladami dzieł fotografa.

Wykładziny wychodzą z cienia!
Wykładziny coraz wyraźniej akcentują swoją obecność w przestrzeniach publicznych. Stanowią istotny element całej kompozycji, jak w przypadku wystawy ‘Jorn+Munch’ w Muzeum Jorn w Silkeborg, ukazującej sztukę dwóch nordyckich artystów – Asgera Jorn’a oraz Edvarda Munch’a. Malarze w swojej twórczości wyrażali emocjonalne wyzwania, przed jakimi stoi każda istota ludzka: miłość, seks, piękno, nieporozumienie, smutek i śmierć. Wystawę dopełniła duża, miękka, kolorowa powierzchnia od Ege. Kolory wykładziny korespondowały z kolorystyką obrazów, a jednocześnie jej wzór wyznaczał trasę zwiedzania.
Dywan zachęca zwiedzającego do podróży przez kolorowy świat, który wprowadza odbiorców w nowe doznania wizualne. Ponadto ma praktyczną funkcję, którą jest delikatne prowadzenie zwiedzających przez wystawę – podsumowała współczesna artystka, malarka i projektantka dywanu Malene Landgreen.

 

Podziel się!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *