Świeże spojrzenie na budownictwo jutra
Intrygujący „MultiPly” („wielokrotność”), czyli projekt modułowego pawilonu z klejonego krzyżowo tulipanowca amerykańskiego będzie można oglądać od 15 września 2018 r. na dziedzińcu Sacklera obok Muzeum Wiktorii i Alberta w Londynie. Autorami tego wspólnego przedsięwzięcia są: pracownia architektoniczna Waugh Thistleton, firma Arup oraz Stowarzyszenie Handlowe Amerykańskiego Przemysłu Drewna Liściastego (AHEC).
„MultiPly” to jeden z projektów wiodących, przygotowywanych na Festiwal Designu w Londynie – doroczne święto designu w brytyjskiej stolicy. Strukturą będzie przypominał labirynt elementów, nakładających się na siebie i wzajemnie przenikających, zachęcając w ten sposób odwiedzających do nowego spojrzenia na sposób projektowania i budowania domów i miast.
W swej istocie „MultiPly” dotyka dwóch największych aktualnie wyzwań współczesności: konieczności zapewnienia ludziom schronienia i walki o zahamowanie zmian klimatycznych. Projekt łączy dwa istotne aspekty: technikę budowy modułowej z materiałem konstrukcyjnym spełniającym wymogi zrównoważonego rozwoju.
– Nadrzędnym celem projektu jest otwarcie publicznej debaty dotyczącej zapobiegania zmianom środowiskowym, przy wykorzystaniu innowacyjnych, a jednocześnie niedrogich konstrukcji – powiedział Andrew Waugh, współzałożyciel pracowni Waugh Thistleton. Znaleźliśmy się w punkcie krytycznym, zarówno w zakresie budownictwa mieszkaniowego, jak i emisji CO2. Wierzymy, że wszechstronny i w pełni odnawialny surowiec, jakim jest tulipanowiec amerykański – stanie się jedną z istotnych odpowiedzi na te problemy.
W ciągu dnia wysoka na 9 metrów instalacja z tulipanowca zapewni rozrywkę i zabawę. Labirynt poprowadzi odwiedzających przez ciągi schodów, korytarzy i otwartych przestrzeni, zachęcając przy tym do eksplorowania potencjału drewna w architekturze. Wieczorami z kolei, subtelnie oświetlony pawilon stanie się miejscem wyciszenia i kontemplacji, pozwalając gościom zadumać się nad pięknem tego naturalnego materiału.
– Schodami w górę i w dół, po mostach i przejściach – w ten sposób konstrukcja pozwoli odwiedzającym doświadczyć przestrzeni i światła – powiedział Waugh.
„MultiPly” to niezwykle przejrzysta struktura, otwarta na dziedziniec i fasadę Muzeum Wiktorii i Alberta, zachęcająca przechodniów do wejścia do środka, oferując zupełnie nową perspektywę na historyczne mury budynku.
Trójwymiarowa konstrukcja powstanie z 17 modułów wykonanych z amerykańskiego tulipanowca w technologii CLT (drewna klejonego krzyżowo), z łączeniami wykonanymi metodą cyfrową. Projekt zostanie dostarczony na miejsce w płaskich paczkach, po rozpakowaniu gotowych do złożenia, a następnie zmontowany w niecały tydzień. Po zakończeniu festiwalowej prezentacji modułowa konstrukcja pawilonu umożliwi jego rozebranie i powtórne złożenie w innej lokalizacji.
Pracownia Waugh i Thistleton od dziesięcioleci jest pionierem w zakresie innowacyjnego wykorzystania drewna w budownictwie. MultiPly stanowi test nowej, bardziej zrównoważonej metody budowania, łączącej projekt modułowy z łatwo dostępnym materiałem o ujemnym śladzie węglowym – tulipanowcem amerykańskim, powiedział David Venables, Dyrektor AHEC na Europę. W przeszłości AHEC współpracował z wieloma znakomitymi architektami, takimi jak David Adjaye, Amanda Levete, Alex de Rijke czy Alison Brooks. Teraz postanowiliśmy nawiązać współpracę z Waugh i Thistleton, aby móc w pełni wyeksponować właściwości strukturalne, estetyczne i środowiskowe klejonych krzyżowo paneli z tulipanowca amerykańskiego.
Carolina Bartram, kierownik projektu z ramienia firmy Arup: MultiPly stanowi kontynuację naszych badań nad zastosowaniem paneli klejonych krzyżowo z drewna liściastego w instalacjach takich jak The Timber Wave, The Smile czy Endless Stair. Zapewnia radość eksperymentowania z tym przyjemnym w dotyku i łatwym do wykorzystania materiałem. Na pozór prosty zbiór poukładanych na sobie pudełek to w istocie skomplikowane wyzwanie konstrukcyjne, tym ciekawsze, że ustawione na niedawno ukończonym, eleganckim dziedzińcu Sacklera przy Muzeum Wiktorii i Alberta. Jesteśmy zachwyceni, że będąc jednocześnie wykonawcami prac konstrukcyjnych na dziedzińcu Sacklera możemy dodatkowo pracować przy projekcie MultiPly.
KLEJONY KRZYŻOWO TULIPANOWIEC AMERYKAŃSKI
Drewno klejone krzyżowo (ang. cross-laminated timber – CLT) to drewno modyfikowane, które można wykorzystać jako okładziny ścian i podłóg, tworząc konstrukcje całych budynków. CLT ma strukturę warstwową, a każdą kolejną warstwę tworzą układane poprzecznie do siebie drewniane deski.
Powstały w ten sposób panel obustronną wytrzymałością dorównuje sklejce. Panele CLT są ponadto bardziej wytrzymałe niż stal i beton, oferując niezliczone możliwości formowania, co sprawia, że stają się idealnym materiałem do prefabrykacji i szybkiego montażu, skracając czas budowy nawet o 30%.
Panele CLT najczęściej wykonuje się z drewna iglastego. We współpracy z firmą Arup AHEC rozpoczął proces testowania paneli CLT z szybko przyrastającego tulipanowca północnoamerykańskiego. Przetransportowane z USA drewniane deski zostaną przetworzone na panele przez zakład w Szkocji. Testy wykazały, że tulipanowiec cechuje się znacznie wyższą wytrzymałością niż świerk, przewyższając go jednocześnie wyglądem.
PRACOWNIA WAUGH THISTLETON
Pracownia Waugh Thistleton prowadzi badania wpływu projektowanych konstrukcji o najwyższym poziomie architektonicznym na środowisko. W swojej codziennej pracy studio stosuje szeroko pojmowane zasady zrównoważonego rozwoju, zwracając uwagę nie tylko na ilość energii użytej do produkcji, ale też na całkowitą energię produktu i jego długowieczność. Zespół pracowni jest głęboko przekonany, że odnawialność materiałów i światowej klasy rozwiązania architektoniczne powinny być nierozłączne. To holistyczne podejście opiera się na zasadzie 3R (ang. Reduce, Reuse, Recycle): unikania nabywania rzeczy zbędnych, powtórnego użycia, utylizacji. Na każdym z tych etapów architekci dążą do stworzenia innowacyjnych rozwiązań wykorzystujących najnowsze technologie; z kolei jakość opracowywanych projektów oraz zaangażowanie w wykorzystanie w nich drewna zapewniło pracowni międzynarodowe uznanie w dziedzinie projektowania i architektury w zgodzie z zasadami zrównoważonego rozwoju.