Na stronie nowymagazyn.pl mogą występować wpisy o charakterze reklamowym.

fot. Pixers

Kolor, który wzmacnia apetyt

Symbolika koloru, jego wpływ na innych i nasz własny nastrój jest nie do pominięcia. Baczny obserwator otaczającego świata zauważy, że najlepsze i najczęściej odwiedzane restauracje stawiają taki sam nacisk na jakość serwowanych dań jak i wystrój. Restauratorzy wiedzą, że je się przede wszystkim oczami, więc to nie tylko smak i zapach potrawy, ale przede wszystkim jej wygląd, sposób podania i stylistyka wnętrza, będzie miało wpływ na końcową ocenę posiłku.

Minęło ponad 25 lat, odkąd w Polsce otwarto pierwszą restaurację z charakterystyczną, żółtą „eMką” na dachu. Zestaw burgerem z frytkami i colą kosztował wtedy ponad 40 tysięcy (starych) złotych, a policja jeszcze przez kilka dni pilnowała porządku przed budynkiem obiecującym smak Zachód. Choć, po upływie ćwierćwiecza, sieć tych lokali kojarzy się raczej z ostatecznym wyborem głodnych imprezowiczów, to trzeba przyznać, że jej założyciele odrobili lekcję. Wiedzieli, że widoczne z daleka żółto-czerwone logo wzmocni chęć sięgnięcia po złociste frytki. Co stoi za wyborem konkretnej restauracji i chęci powrotu do niej? Na pewno talent kucharza i obietnica pysznego posiłku. Jednak to co sprawia, że chętniej pałaszujemy kolejne potrawy to nic innego jak psychologia koloru.

Jakie zatem kolory warto wybrać projektując restaurację? Odpowiedź jest prosta – te które występują naturalnie w pożywieniu i przywołują myśl o ciepłym i sycącym posiłku:

Czerwienie – to kolor pikantnej papryki, wytrawnego wina, soczystych pomidorów, najdroższej przyprawy na świecie, czyli szafranu, ostrości i pobudzenia

Żółcienie i oranże – przywołują na myśl orzeźwiającą cytrynę, słodkiego banana i mango, maślany smak kukurydzy, aromatyczną kurkumę i curry, rozgrzewający imbir

Brązy – kojarzą się ze słodką czekoladą, pachnącym cynamonem i goździkami, aromatycznym pieprzem i chrupiącym chlebem

Biele i czernie – są idealnym tłem dla większości potraw i stanową zgrany duet dla wszystkich apetycznych kolorów.

W jaki sposób można wykorzystać tę wiedzę w trakcie projektowania restauracji, baru czy modnej knajpy? Nie bez znaczenia będzie sposób podania dania, a raczej kolor talerza, na którym zostanie zaserwowane. Chłodzące napoje lepiej nalać do szklanek w niebieskim odcieniu- szybciej ugaszą pragnienie. Rozgrzewające, pikantne dania zyskają na smaku w duecie z talerzem z pomarańczowym akcentem. Samo światło również będzie mieć znaczenie na to jak odbieramy potrawy. Światło o ciepłej temperaturze barwowej będzie relaksować, poprawiać wygląd jedzenia, zachęcać do posiłku, więc świetnie nadaje się do oświetlenia sali dla gości. Natomiast to o barwie chłodnej będzie pobudzać, sprzyjać koncentracji i dodawać energii, co na pewno przyda się w części kuchennej.

Jednak to co najbardziej wpłynie na gościa restauracji, zaostrzy jego apetyt i zachęci do kolejnej wizyty to bez wątpienia wystrój i dobór stylistyki wnętrza. „Znając zasady psychologii kolorów na głód, można wpływać na chęć sięgnięcia po kolejną pozycję z menu. Umiejętne dawkowanie bodźców wzrokowych może mieć wpływ na ocenę restauracji przez gości i potrzebę powrotu do niej następnym razem. Rozwiązaniem nie będzie na pewno pomalowanie wszystkich ścian na wściekły pomarańcz, ale dodatki w tym kolorze, tapicerowane meble czy ciekawa tapeta w kolorystyce ciepłych oranży, żółcieni, czerwieni i brązu na pewno będzie odbierana pozytywnie w takim miejscu. Projektując restaurację warto zastanowić się czy kolor szafranu, lawendy czy kurkumy nie mógłby stać się jednocześnie charakterystyczny dla tego lokalu. Kuchnia meksykańska będzie pobudzać ostrością i taki może być również wystrój restauracji serwującej pyszne burrito. Aromatyczny ramen będzie lepiej smakował na tle ciepłych odcieni egzotycznego drewna, eleganckiej czerni i soczystej czerwieni. W kawiarni czy pijalni czekolady zagościć powinien odcień kawy z mlekiem i słodkiej praliny otoczonej złotymi dodatkami. Restauracja serwująca zdrowe przekąski i skierowana do mam z dziećmi, może postawić na energetyczne żółcienie lub pastelowe róże”. podpowiada architekt Izabela Gemzała, autorka bloga prostyplan.pl

W Pixers Biznes wiemy jak wykorzystać nie tylko kolor, ale również wzory oraz różne techniki. „Wiedzę tę wykorzystaliśmy przy projektowaniu kilku restauracji. – mówi Paweł Łukasiewicz Creative Team Manager z . „Przykładem jest wrocławska Mama Manousch. Właściciele chcieli stworzyć niepowtarzalne wnętrza o odważnym wystroju i z tym zapytaniem zwrócili się do nas”. Dzięki Pixers Business we wnętrzach pojawiły się stylowe fototapety w eklektycznym stylu łączącym ze sobą pop art oraz akwarele. Odważny wystrój nawiązuje do nowoczesnej kuchni europejskiej z regionalnym dziedzictwem, bliskiej filozofii “slow food”.

Innym przykładem była Mango Mama, której właścicieli oczekiwali w wystroju ścian nawiązania do nazwy oraz stylu lokalu. „W Mango Mama zaproponowaliśmy wizerunek „Mamy”, która sprawuje pieczę nad lokalem. Spoglądając w górę możemy dostrzec motyw nieba, który optycznie wydłuża i powiększa wnętrze.” – mówi Paweł.

„Dobrze dobrana fototapeta sprawia, że wnętrze staje się wyjątkowe, a lokal zapada klientom w pamięć. Największą zaletą tego rozwiązania jest to, że dzięki fototapecie możemy osiągnąć taki efekt, jaki tylko nam się wymarzy” – podsumowuje Magdalena Frankowska Account Manager Pixers Business.

Podziel się!

Poprzedni wpis

Lampy i meble Umage na Warsaw Home

Następny wpis

Grzejniki na salonach

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *